Kas viimase aasta sündmusi jälgides
võib öelda, et ka Egiptus sammub sarnaselt
Süüriaga kaose poole? Ometi
tegeldakse rahvusvaheliselt Süüriaga
rohkem.
Süürias ja Egiptuses on täiesti erinev olukord.
Nad on küll mõlemad araabia riigid
ja ajalooliselt on neil mõndagi ühist,
mingi aeg kuulusid nad koguni ühte riiki.
Jah, neil olid mõlemal ka mõneti sarnased
sõjalised diktatuurid, kuid Süürias oli
diktatuur palju jõhkram, kui Egiptuses
kunagi on olnud. Siiski oli Egiptus juba
enne araabia kevade sündmusi suhteliselt
mõõdukam. Seetõttu tekitas araabia
kevad kohe kõvasti kõhklusi, kas need
alternatiivid, mis Egiptuses võivad tekkida,
on tingimata paremad olemasolevast.
Nii rahvusvaheliselt kui ka riigi sees kardeti,
et need võivad olla tunduvalt halvemad,
kui seni valitsenud Mubaraki võim.
Eriti tundsid islamistide võimuletuleku
pärast muret koptid. Praegu on Egiptuses
võimul laias laastus samad inimesed, kes
olid Mubaraki ajal, ainult et nad said võimule
uuesti sõjalise riigipöörde abil.
Süüriaga on teine lugu. Kodusõja eelfaasis
oldi nii rahvusvaheliselt kui ka Süüria
sees enam-vähem üksmeelel selles,
et Assadi võim on oma aja ära elanud.
Egiptuses toimuva kohta välisriigid peaaegu
oma arvamust ei avaldanudki, seda
peeti pigem riigi siseasjaks. Isegi nüüd,
pärast sõjalist riigipööret, tehakse kriitikat
rohkem nagu vormi pärast. Kui välja
arvata Venemaa, Hiina ja Iraani Süüria
valitsuse toetus, on Süürias juhtuva kohta
rahvusvaheliselt üsna üksmeelselt hukkamõistvat
seisukohta avaldatud.
Arengud mõlemas riigis võivad nende
elanikele üsna kehvaks osutuda.
Mõlemas riigis kardetakse äärmuslaste
võimuletulekut. Egiptuses on ärevil juba
mainitud koptid, kuid ka suur osa intelligentsist
ja sõjaväelased. Eriti läänemeelsete
sõjaväelaste seas viidaks siis läbi
korralik harvendamine. Mis Egiptusest
edasi saab, on raske ennustada. Kuigi
Mursi ja tema pooldajad on hetkel võimult
kõrvaldatud, on islamistide positsioon
ikka piisavalt tugev.
25. oktoober 2013, Amman. Islami Aktsioonirinde toetaja hoiab meeleavaldusel käes plakatit, mis kujutab nelja püstise sõrmega kätt. Tuhanded inimesed nõudsid poliitilist reformi Jordaanias ja avaldasid meelt juutide tegevuse vastu Jeruusalemmas Al-Aqsa mošee ümbruses. Nelja sõrmega käe sümbolit kandes ja Süüria opositsiooni lippe lehvitades näitasid toetajad oma poolehoidu võimult kukutatud Egiptuse presidendile Mohamed Mursile ja Süüria revolutsioonile. Nelja sõrme žest viitab Egiptuses Rabaa al-Adawiya väljakul protestijate laagri laialiajamisele politsei poolt 14. augustil. Foto: Scanpix
Süürias kardavad võimuvahetust eeskätt
kõik vähemused. Jah, seal on küll väga
pikka aega olnud võimul alaviidid, kes
on ise vähemus vähemuses olevate šiiitide
seas. Lisaks on pigem võimul olnud
sõjalise bürokraatia alaviidid. Neil on
kaasajooksikuid kõigist rahvusrühmadest,
keda väga usu pinnal eristada ei
saagi. Kuid kõik (v.a loomulikult sunniidid),
kes ei ole võimukliki juures, näevad
seda, et alaviidid on küll ebameeldivad,
kuid nende puhul vähemalt on teada,
mida oodata. Kuna mässulised ei ole ühtsed,
on võimatu ennustada, kes valitsema
pääsevad. Väga suur võimalus on, et võimule
pääseb kõige tugevam jõud – islami
äärmuslased. Kui nii juhtub, siis on
oodata arveteõiendamist šiiitidega. Hirm
kättemaksu ees on põhjendatud, sest alati
ei piirduta ainult nendega, kes on tõesti
süüdi.
Omamoodi kahe tule vahel on kurdid,
kes de facto on praeguseks saavutanud
iseseisvuse. Nad kontrollivad oma
asualasid nii, et Süüria sinna oluliselt
sekkuda ei saa. Kuna riigis on enamuses
araablased, siis võib eeldada, et ei Bashar
Assadi ega ka mässuliste võim ei taha
kurdide iseseisvust tunnistada.
Süüria rahvastikust on sunniite ligikaudu
70%. Ülejäänutel on põhjust Assadi võimu
kaotamise pärast muret tunda ja neid
ei saa tähelepanuta jätta.
Läänemaailma suhtumine Süüria
kriisi lahendusse on olnud väga erinev.
Parlamendid ja valitsused ei ole
olnud lahenduste otsimisel üksmeelel.
Euroopas ei ole ükski riik kõva häälega
välja öelnud, et tingimata tuleb sõjaliselt sekkuda. Võib-olla ootasid valitsused
pigem parlamentidelt piirangu seadmist.
Kõige sõjakamas meeleolus olid prantslased,
aga kui prantsuse president, kes ei
pea oma parlamendiga nõu pidama, seekord
siiski seda tegi, näitas see soovi vastutust
jagada. Ka USAs oli ebakindlust
piisavalt. Esiteks taheti vastutust teistega
jagada. Teiseks ei olnud täit selgust selles,
mis võib edasi juhtuda. Kolmandaks
ei soovi ameeriklased Süüria tõttu venelastega
veel suuremasse vastasseisu minna.
Kui Süürias oleks sõjaline vastasseis
tekkinud, oleks olukord hakanud sarnanema
Vietnami sõjaga.
Ameeriklased kaalusid ka küsimust,
mida oleks rünnakuga saavutatud. Kas
sellega oleks takistatud edaspidiseid keemiarünnakuid?
Kas need relvad üldse
üles leitakse ja neile pihta saadakse? Kui
pihta saadakse, kas selle tulemusena ei
teki üle piiride levivat õnnetust? Kas relvad
võivad sattuda mässuliste kätte või
ongi nad juba nende käes? Sealt kaudu
võivad need ühel päeval mööda Al Qaeda
kanaleid jõuda Ameerikasse. Küsimusi
on ameeriklastel piisavalt.
Ühest küljest on selge, et suur riik peab
varasematest väljaütlemistest välja
tulema sirge seljaga. Teisest küljest on
samuti selge, et ebamäärases olukorras
rahumeelse lahenduse leidmine on ameeriklastele
kasulikum. Raketirünnak oleks
poolik lahendus. Järgmine samm oleks
maavägede sisseviimine, kuid selle on
kõik osapooled välistanud. Milleks niisama
tulistada ja tekitada tsiviilkahjustusi,
kui pole teada, mis on järgmised sammud?
Tundub, et Venemaal on sama
ebakindlus ja hirm. Seepärast see
vastutulek leida olukorrale diplomaatiline
lahendus. Kas see oli õnnestunud
märguanne Süüriale või venelaste
kokkumäng USAga?
See võib olla kokkumäng küll. Kuid
arvestada tuleb sellega, et ka Venemaa
ei taha Süüria sõja laienemist. Nad tahavad,
et Assad sõja võidab, või ei taha, et
Assad väga selgelt selle sõja kaotab. Nii
kaua, kui riigi sees mässatakse, pole see
Venemaa asi, kuid sõja väljapoole laienemist
kindlalt ei soovita. Samas tajuti ka
ohtu, et kui ameeriklased tõesti Süüriat
ründavad, siis mingi aja möödudes kaotab
Assad võimu niikuinii, sest venelastel
pole võimu ameeriklaste vastu jõudu
kasutada. Venemaal oli tõsine huvi ameeriklaste
rünnakut vältida.
Küsimuse puhul, kas Venemaa Assadiga
kokku mängib või mitte, võib kõne
alla tulla mitu aspekti. Kindel on see,
et Süüria arvestab hetkel ainult Iraani
ja Venemaaga. Seda teavad ka ameeriklased
väga hästi. See, kui Venemaa on
valmis Assadile survet avaldama, et keemiarelvad
rahvusvahelise kontrolli alla
anda, on USA-le ju üks lahendus. See on
kokkupuutepunkt, kus Venemaa ja USA
võivad kokku leppida ja sel juhul ei saa
Assad oma ainsa liitlasega konfl ikti minna. Põhja-Korea moodi režiimina Süüria
vist ei püsiks.
Iraanis on võim küll pigem usujuhtide
kui presidendi käes, kuid uus president
on väljendanud seisukohta, et Süüria
konflikti laienemine ei ole nende huvides.
See on ka olnud üks tegur, miks
Assad on lahendusi otsima hakanud.
Pühapaäeval, 27.oktoobril 2013 tehtud fotol kontrollib piiskop Armash Nalbandian (keskel) oma mobiiltelefoni, rääkides pärast Süürias Damaskuses Armeenia ortodoksi kirikus peetud teenistust palvetajaga. Rünnakud kristlaste piirkondadele pealinnas ja küladele mujal riigis on tekitanud Süüria usuvähemustes hirmu islami äärmuslaste kasvava rolli pärast relvastatud mässajate seas, kes võitlevad president Bashar al-Assadi võimu vastu. Foto: Scanpix
Ei ole ju 100 protsenti kindel, et keemiarelva
kasutati Assadi korraldusel.
Jah, võib nõustuda rahvusvahelise arvamusega,
et 90% tõenäosusega tuli see
rünnak valitsuse poolt. Aga jääb küsimus,
et kui valitsuse poolt, siis kelle poolt. Isetegevust
on poolanarhia olukorras piisavalt,
keemiarelva kasutamine võis olla
mingite kohalike väepealike enda otsus,
see ei pruukinud olla tippjuhtkonna korraldus.
Kui sellises olukorras, kus korraldus
Assadilt ei tulnudki, minnakse Assadit
sõelapõhjaks laskma, tugevdab see
just neid, kes neid relvi kasutasid. See
kõik on muidugi spekulatsioon, sest Süüria
võimukoridoride sisemusse ei näe.
Kui hakata loogiliselt mõtlema – kuigi
loogika Süüria-taolises konfliktis ei
pruugi eriline abiline olla – siis Assad
ise ei saavutanud keemiarünnakuga mitte
midagi. Selle tulemuseks oli tunduvalt
suurem vastsasseis igalt poolt.
Millised võivad olla lähimad arengud
Süürias?
Raketirünnaku tõenäosus on suhteliselt
väikeseks jäänud. Kui USA ja Venemaa
laias laastus kokku lepivad, et vägivaldset
lahendust vältida, siis raketirünnakut
ei tule. Kui kokku ei lepita, ka siis on
rünnaku korraldamine üsna ebatõenäoline.
Kui ka USA kongress annab nõusoleku,
aga ükski liitlane kaasa ei tuleks,
oleks ameeriklased suhteliselt ebamugavas
olukorras.
Bashar al-Assad tegi ise ettepaneku
rahuläbirääkimiste alustamiseks.
Ta võib ju seda pakkuda. Kuid läbirääkimistel
on vaja ka vastaspoolt. Vastaspool
on aga saanud niivõrd palju rahvusvahelist
toetust, et nad võivad vaadata, et läbirääkimisi
pole vaja.
Teiseks, kas see on siiras või taktikaline
soov. Pigem peetakse seda taktikaliseks,
sest kindlasti on üks nõudmine võimulejäämine.
Kui Assad oleks valmis rahumeelselt
võimult lahkuma, oleks seda
võinud teha juba 1,5 aastat tagasi.
Kolmandaks, kui on selge, et sõjaliselt
pole võimalik Assadit võimult lükata,
siis otsib Lääs ise kokkulepet. Püütakse
peale suruda sellist olukorda, kus keemiarelvade
üle on rahvusvaheline kontroll
ning rahvusvaheliste organisatsioonide
vaatlejad saavad Süürias vabalt liikuda.
Võib-olla toimuks ka mingi sõjaline järelevalve.
Lisaks peaks Assad garanteerima
mässulistele amnestia, et relvituid
vastaseid ei hakataks maha lööma.
28. oktoober 2013. Meeleavaldus Liibanonis Beiruti äärelinnas. Toetajad tõstavad käed, et tervitada Hezbollah’ juhti šeik Hassan Nasrallah’d, kes räägib ekraanil videolingi kaudu. Nasrallah’ sõnul ei saa Süürias valitsevat kriisi lõpetada sõjalise, vaid ainult poliitilise lahenduse abil. Foto: Scanpix
Praegu ollakse sellisest stenaariumist
päris kaugel. Mõneti tuleb siin mängu
tugev uhkusemoment: kui nii kaua on
sõditud, siis miks nüüd peaks läbirääkimisi
pidama hakkama? Kindlalt tuleb
arvestada Süüria naabri Türgi seisukohaga,
kes on kõige sõnaselgemalt välistanud
koostöö Assadiga. Türgi on NATOs
USA järel sõjalise tugevuse poolest teine
riik, kes ei lähe küll oma vägedega riiki
sisse, kuid see, mida tema teha otsustab,
ei ole vähetähtis.
Kiiret lahendust Süürias ei tule igal juhul.
Osa mässulisi jätkab võitlust ilmselt ka
pärast vaherahu sõlmimist. Siis võib tekkida
olukord, kus võib-olla tuleb hakata
kaitsma hoopis Assadit.
AUTORISTMart Nutt on Riigikogu liige