See Läti osa, kuhu jõume Ikla piiripunkti
ületades, on mereäärses osas kõigile autoga
Riias käinud põhjaeestlastele ja tallinlastele
hästi tuntud: kõigepealt Ainaži
(Heinaste), siis Salacgrīva (Salatsi) ning
sealt edasi pikalt mööda randa kulgev
Saulkrasti. Uus tee ei võimalda viimasele
enam pilku heita ning tagasitee juustu-,
kommi- või õlleostu kohaks jäävad nüüd
Salacgrīva ja Ainaži. Laskmata ennast
ahvatleda rannikust, läbime riigipiiri ületamise
järel Ainaži ja pöörame Salacgrīvast
vasakule, Aloja kihelkonna teedele,
Staicele peale. Liivlaste muinasmaakonna
Metsepoole aladel sõites maastikus
me erilist vahet ei märka, sama metsane
nagu Lõuna-Pärnumaagi. Staicele teel
liigub autosid harva ning see vana liivlaste
asulagi võtab uudishimulikud turistid
vastu peaaegu inimtühjana. Linnakese
keskel kauplusehoone ees meenutab kolme
kohaliku rahva – eestlaste, liivlaste
ja lätlaste – head läbisaamist kivist ja
rauast monument. Loomulikult ei saa
eestlased ükskoikselt mööduda ka vanast
liivlaste kõrts-muuseumist Pivālind (liivi
keeles „toonekurg”). Kuid ka suvine
turismi kõrghooaeg ei ole siia toonud
huvilisi, mistõttu oleme oma neljase reisiseltskonnaga
ilmselt mitte ainult selle
päeva, vaid pikema perioodi ainsad külalised
selles haruldases muuseumis. Asula
kiire vähenemine algas 1992. aastal,
kui lõpetas töö siinne suur paberivabrik.
Nüüd võime vaid imetleda kaunist vaadet
Salatsi jõe sügava oru nõlval asuvatele
vabrikuvaremetele ning nautida kena
ja puhta Läti väikelinna läbipaistvat rahu.
Kuigi linnaõigused sai see ajalooline
kolme rahva piiriasula alles hiljuti, ei näi
miski seda päästvat vaiksest ja lõplikust
hääbumisest.
Vähem kui pool tundi autosõitu mööda
mitmekesise reljeefi ga maanteed ida
poole ning jõuame Mazsalaca linna,
millel on ka eestikeelne nimi – Väike-
Salatsi. See 2500 elanikuga linn on eelmisest
palju elavam ning ka Eestiga on
siin ühendus parem, sest Euroopa Liidu
tõukefondide toel sai 2013. aastal valmis
Mazsalaca–Kilingi-Nõmme maantee.
Linna ehib noolja torniga punastest
tellistest kirik, park ning keskkooliks
kohandatud suur uhke, enam kui 230
aasta vanune Saksa klassitsistlikus stiilis
Valtenberga mõisahoone. Eestlaste jaoks
on aga loomulikult väga tähtis, et linna
kalmistule, Salatsi jõe kõrgele kaldale on
rajatud mälestusmärk Eesti sõjameestele,
kes langesid 1919. aastal Vabadussõjas
Põhja-Lätis. Erinevatest lahingukohtadest
on eestlaste säilmed siia kokku
kogutud ning 2013. aastal on nende
mälestuseks püstitatud ülevalt laieneva
ristküliku kujuline dolomiit, millel on läti
ja eesti keeles kirjas: „Läti vabaduse eest
elu andnud eesti poegadele”.
Tiit Matsulevitš, Viru maleva pealik Marek Saaritso ja autor seismas Mazsalaca kalmistul Eesti sõdurite mäelstusmärgi juures. Foto: erakogu
Mazsalacast 22 km itta jääb mitme tee
ristumiskoht Ruijena, eesti keeles Ruhja.
Keskväljakult näeme viitasid, et Viljandisse
on siit 78 km ja Karksi-Nuia 32
km. Ruijena interneti koduleht on ka eesti
keeles, sealt saame teada, et 95% linnakese
elanikest on lätlased, mis teeb selle
kõige põhjapoolsema Läti linna ka kõige
lätilikumaks. Ränduritel on aga hea
teada, et just siin asub mõnus söögikoht
– trahter „Trīs Draugi” („Kolm sõpra”),
mis pakub maitsvat lõunasööki mõistliku
hinna eest.
Koiva jõe äärsesse Valmierasse, Läti esimese
järgu halduskeskusesse on Ruijenast
43 km, mis möödub suvisel teel loodust
nautides kiirelt. Eestikeelse nimega
Volmaris on 26 000 elanikku ning see on
Vidzeme regiooni suurim linn peale Riia.
Linna keskel seisab suur kolmelöövine
17. sajandil ehitatud luteri kirik, mille
45-meetrine terav tornikiiver on hea
maamärk. Kui on jaksu ronida, siis võib
torni vaateplatvormilt kogu linnale ja
selle ümbrusele pilgu peale visata. Maailmasõjas
hävines suurem osa kaunist
ajaloolisest vanalinnast, mistõttu kirik ja
keskeagsete kindlustuste jäänused ongi
peamisteks ajaloo- ja kultuurimärkideks.
Olulise kohaliku keskusena on ränduril
selles linnas ja piirkonnas paljugi vaadata
ja kohti, kus einestada, kuid meie ei
jäänud linna rohkem kui tunniks. Edaspidi
tahaks aega võtta ja tutvuda sealse
ajaloolise linnuse varemetega ning kui
võimalik, siis ka kuulsa õlletehasega.
Valmiera heamaitseline õlu paistab silma
niigi väga markiderohke ja kvaliteeste Läti õlletoodangu hulgast.
Ühepäevase turismireisi viimaseks peatuskohaks
sai seekord Cēsis, eesti keeles
Võnnu. Sel linnal on teatavasti Eesti
ajaloos väljapaistev koht – seda linnust
piirasid eesti väed muistse vabadussõja
ajal ning just siit algas läbimurre 1919.
aastal Landesweeri sõjas. Meie voidupühagi
23. juunil on Võnnu all saavutatud
võidu tähistamiseks. Ega eestlasi pole
ka tänapäeva Cēsises unustatud – 1998.
aastal taastati linna keskväljakul 1924.
aastal rajatud monument Eesti ja Läti relvavendlusele.
Kõrge samba tippu kroonib
kuldne kuul ning soklilt leiame eesti
ja läti keeles natuke salapärase epitaafi :
„Mõõgast tõusis päike – No zobena saule
lēca“. Hansalinna Cēsise vanalinnas
on vana-balti- ja isegi hansaaegse linnakultuuri
hõngu, põnevalt käänduvad
tänavad, hoovi ja kangialused vihjavad
Vana-Liivimaa pealinna Riia hiilgavale
nimbusele. Ka 13. sajandi lõpus rajatud
Jaani kirik oma gooti väärikusega kinnitab
linna erakordset staatust ja tähendust
kogu meie regiooni jaoks. Cēsis oligi
Liivi orduriigi keskus ning kõikvõimsale
ordule kuulus ka kirik, kuhu mahtus
kuni 4000 inimest – selliseid katedraale
oli vähe Tallinnas ja Riiaski. Ja taas seos
Eestiga: kiriku altarimaali on maalinud
Johannes Köler, kellele see teos tõi akadeemiku
tiitli.
Staicele. Foto: erakogu
Ühepäevasesse reisringi mahtus veel ühe
Eesti sõjameeste mälestuskivi austamine.
See asub Valmierast tulles enne Cēsist
maantee ääres ja on püstitatud 110 Eesti
ja 44 Läti sõjamehe langemise mälestuseks
rasketes lahingutes Rauna ja Koiva
jõgede kallastel.
Veendusime, et Vidzeme, lähim osa Lätimaast
on läbipõimunud meie ajalooga
ning on eestlaste jälgi täis. Tundsime
lätlaste soojust ja külalislahkust, sest ka
nemad teavad, et eestlased on tegelikult
nende kõige lähedasem rahvas kõigi teiste
rahvaste seas. Igas linnas ja asulas, kus
on turisminfot jagav I-punkt, leiab ka
eestikeelseid materjale. Kahjuks ei jõudnud
me seekord peatuda Limbažis, mis
kõlab eesti keeles Lemsalu ja liivi keeles
Lämmist nīn. See linn – samuti ajalooline
hansalinn, väärib kindlasti teinekord
lähemat tutvumist, kuid seekord oli reisiseltskonna
soov enne pimedat Häädemeestele
sauna jõuda. Salatsi ja Heinaste
vahel nägime lätlaste ettevalmistusi
suurejoonelisesks Positivuse festivaliks.
Meie sinna ei jäänud, kuid järgmisel
päeval nautis mõnusat Läti muusikapidu
Eesti president.
Juuli 2013