Varasemad viisanõude kaotamise protsessid
olid mõne inimese arvates puudulikud
ning tekitasid kahtlusi edasiste
viisanõude kaotamist käsitlevate dialoogide
mõttekuses. Sellepärast korraldas
Euroopa Rahvapartei fraktsioon minu
algatusel ning kodanikuvabaduste, justiits-
ja siseasjade komisjonis töötava
ERP koordineerija Veronique Mathieu
Houillon’ toetusel oktoobris kahepäevase
kuulamise „Ränne, liikuvus ja idapartnerlus:
vabadusel, turvalisusel ja õigusel
rajaneva ala loomine Euroopas”.
Meie eesmärk oli vastata küsimustele
õppetundide kohta, mille saime Balkani
piirkonna viisanõude kaotamisel,
ning tutvustada kogemusi, mis aitavad
kujundada muude Euroopa lähinaabruse
kolmandate riikidega seotud poliitikat.
Kas peaksime ELi ukse laiemalt avama
idapartnerluse riikide kodanikele, kes
sooviksid Euroopas õppida, töötada või
lihtsalt seda külastada? Need olid peamised
küsimused, mida 2. ja 3. oktoobril
Euroopa ekspertide ja Ida-Euroopa poliitikutega
arutati.*
Meeldetuletuseks – idapartnerlus on ELi
algatus, mis on suunatud kuuele idapoolsele
naaberriigile: Armeenia, Aserbaidžaan,
Gruusia, Moldova, Valgevene ja
Ukraina. Selle eesmärk on tihendada
suhteid ELi ja tema idanaabrite vahel,
süvendades nende poliitilist koostööd
ja majandusintegratsiooni ning eelkõige
parandades inimestevahelisi kontakte.
20. oktoober 2013. Naisterahvas sõidab jalgrattal üle Poola-Valgevene piiri Pererovi küla lähedal, mis asub umbes 320 km Minskist edelas. Valgevenel on ühine piir viie riigiga, millest kolm – Poola, Leedu ja Läti – kuuluvad Euroopa Liitu. Valgevene riigipiiri komitee andmetel on Valgevene piirist rohkem kui 34% ühine ELiga. Foto: Scanpix
Schengeni ala loomisel otsustasid ELi
liikmesriigid hõlbustada inimeste vaba
liikumist, tagades samal ajal ühiste välispiiride
turvalisuse ja julgeoleku. Inimeste
liikumisvabaduse rakendamine Schengeni
ala sees on üks ELi põhisaavutusi; see
nõuab solidaarsust, kuid peab samavõrd
peegelduma ka koordineeritud poliitikas
kolmandate riikide kodanike suhtes.
Hiljuti vaadati läbi ühised ELi viisasid
käsitlevad eeskirjad, et võimaldada ELil
viisavaba liikumist ajutiselt peatada.
Peatamist kohaldataks üksnes kiireloomulistel
juhtudel, kui ühe riigi kodanikud
peaksid hakkama kuritarvitama oma
õigust ELis viisavabalt reisida. Usume, et
selle uue õigusliku tagatisklausli loomine
aitab kiirendada idapartnerluse riikide
suhtes viisanõude kaotamise protsessi.
Poola kogemusest teame, et piiride avamine
on kasulik: kohalik piiriliiklus Kaliningradiga
tõi tuhandeid kliente otsima
mõistliku hinnaga kvaliteetseid tooteid.
Peale selle tasus kummutada stereotüüp,
et Euroopa Liidu vallutab idaeurooplaste
laine. Arvud ei valeta. Kuritarvitamisi on
väga vähe ning kasu on reaalne. Miski ei
näita läänega koostöö tegemise vaimu nii
hästi, kui võimalus reisida ELi, vältides
kauakestvaid konsulaarmenetlusi ja suuri
kulusid. Kui EL on huvitatud valgevenelastest,
ukrainlastest, moldovalastest,
grusiinidest, armeenlastest või aserbaidžaanlastest
turistide ja tarbijatena, peaks
ta nad vastu võtma, nagu seda teeb Venemaa.
Nende kuue riigi kodanikud saavad
juba praegu kasu tõkkevabast liikumisest
oma suurima naabri juures ning nende
jaoks on see tegelikult esimene sihtkohavalik.
Samal ajal on viisavabaduslepingute
sõlmimine seotud poliitiliste ja majanduslike
reformide edenemisega asjaomastes
riikides. Suured struktuurilised,
sotsiaalsed ja majanduslikud probleemid
idapartnerluse riikides võivad kahjustada
usaldust, mis on vajalik Schengeni alale
parema juurdepääsu andmiseks. Seetõttu
peab EL nende riikidega dialoogi ja
aitab vajalike reformidega toime tulla.
Viisanõude kaotamise protsessi lisaväärtus
nende riikide jaoks seisneb kindlasti
paremas piirivalves, korruptsioonivastases
võitluses või põhiõiguste kaitses.
Kõige tähtsam, mida me oma partnerite
jaoks saame teha, on suurendada nende
kodanike liikuvust, võimaldades odavamaid
viisasid ja viisanõudest järk-järgult
loobudes. Lisaks inimestevahelistele
kontaktidele edendab see ka sallivust
ning majanduslikke ja poliitilisi suhteid.
Tõlkis Kadri Kivistik
* Oktoobris toimunud arutelud jagunesid nelja paneeli. Esimesed kaks arutasid Balkani maade viisanõude kaotamise protsessist saadud õppetunde ning viisanõude kaotamise ja tagasisaatmiste korralduse poliitikat ELis. Sõna võtsid teiste hulgas Euroopa Parlamendi liikmed Elmar Brok, Eduard Kukan, Georgios Papanikolaou ja Augustin Diaz de Mera, samuti David Reisenzein Frontexist – Euroopa Liidu liikmesriikide välispiiril tehtava operatiivkoostöö juhtimise Euroopa agentuurist, Rob Rozenburg Euroopa Komisjonist, Alexandra Stielmayer Euroopa Stabiilsusalgatusest – Kagu-Euroopa ja laienemise mõttekojast, Agnieszka Weinar CARIM-East’ist – esimesest rändeseirekeskusest, mis keskendub Euroopa Liidu idanaabrusele, ja Giorgi Baramidze, Gruusia parlamendi aseesimees.Teisel päeval keskenduti ELi idapartnerluse algatusele ning hinnati viisadialoogide hetkeseisu ja idapartnerluse riikide väljavaateid. Peale ERP fraktsiooni kuuluvate Euroopa Parlamendi liikmete Manfred Weberi ja Jacek Saryusz-Wolski osalesid arutelus ka Ukraina parlamendi eurointegratsiooni komisjoni esimees Hryhorii Nemyria, Gruusia parlamendi aseesimees ning endine Euroopa ja Euro-Atlandi integratsiooni minister Giorgi Baramidze, Armeenia parlamendi liige Tevan Poghosyan, Vaidotas Verba Leedu kui ELi eesistujariigi esindajana, Vit Novotný Euroopa Poliitikauuringute Keskusest, Agnieszka Weinar CARIMEASTist ja Rob Rozenburg Euroopa Komisjonist
AUTORIST
Jacek Protasiewicz on Euroopa Parlamendi asepresident,
Euroopa Rahvapartei fraktsiooni Poola delegatsiooni juht