Kui Eesti ühines NATOga, oli see julgeoleku tagamisele suunatud sõjaline
organisatsioon tegutsenud juba 55 aastat,
elanud üle külma sõja ja suutnud edukalt
kaitsta oma liikmeid NSV Liidu suunalt
tuleva agressiooniohu eest. 1949. aasta
4. aprillil kirjutasid Washingtoni lepingule all kaksteist demokraatlikku Euroopa ja Põhja-Ameerika riiki. Tänaseks
on NATO kasvanud 28-liikmeliseks ja
laienemine jätkub ilmselt ka tulevikus.
NATO jõud seisneb kollektiivses kaitses
ja ühises arusaamas, et ühe NATO liikmesriigi ründamine tähendab kõigi liikmesriikide ründamist, mistõttu ka vastulöögi annab agressorile NATO tervikuna.
Samas ei sattunud NATO külma sõja ajal
kordagi otsesesse relvastatud konflikti
NSV Liiduga. Kui oleks sattunud, siis
oleks see viinud suure tõenäosusega tuumasõjani ja võimalik, et maailmalõpuni.
Seega on NATO-l olnud tohutult oluline
heidutusfunktsioon sõja ärahoidmises.
Kui demokraatlikud Euroopa väikeriigid
oleksid olnud üksi silmitsi agressiivse
Nõukogude impeeriumi sõjamasinaga,
oleks nad üksteise järel võinud langeda
„idablokki”, nagu juhtus kaitsetute Ida-Euroopa riikidega.
1990. aastatest alates on palju arutatud,
kas NATO-l on NSV Liidu ja idabloki
lagunemise järel enam funktsiooni. Ja
kui, siis kas see on sõjaline funktsioon,
nagu külma sõja ajal, või pigem rahuvalve-, politsei- või terrorismivastase võitluse funktsioon. NATO tegevuspõhimõtete
ja Washingtoni lepingu ümbervaatamiseni siiski ei jõutud. Pärast Vene–Gruusia
sõda on sellised küsimuseasetused pigem
kohatud ja NATO roll sõjalise organisatsioonina on sama aktuaalne kui 25 aastat
tagasi.
Ukraina välisminister Andrii Deštsõtsa (vasakult teine) vestleb NATO peasekretäri Anders Fogh Rasmusseniga NATO-Ukraina komisjoni kohtumisel NATO peakorteris Brüsselis 1. aprillil 2014. NATO välisministrid alustasid 1. aprillil kahepäevast kohtumist, et arutada muu hulgas ka olukorda Ukrainas. Foto: Scanpix
Kuigi NATO ei ole pidanud Venemaad
pärast NSV Liidu lagunemist oma vaenlaseks, on Venemaa pidanud NATOt
jätkuvalt vaenlaseks nr 1. Seepärast
on Venemaa vaadanud valuliselt igale
NATO laienemisele. Balti riikide vastuvõtmine NATOsse oli eriti mõru pill.
Soome ja Rootsi ei ole tänini tihanud
Venemaad ärritada. Gruusia soov astuda NATOsse oli ilmselt kaalukeel, miks
Venemaa seda väikeriiki ründas. Ukraina
NATO-pürgimused on Venemaale kõige
tõsisemaks tagasilöögiks, mida ta püüab
iga hinna eest vältida. Võib küsida: milles on Venemaa probleem? Igaühele on
selge, et NATO Venemaa julgeolekut
ei ohusta. Järelikult saab probleem olla
üksnes selles, et NATO segab Venemaa
ambitsioone impeeriumi taastamisel.
NATO kollektiivkaitse nurgakivi põhineb Washingtoni lepingu artiklil 5.
Samas tuleks seda vaadata koosmõjus
artiklitega 4 ja 6, et saada pilt, mida artikkel 5 tegelikult tähendab.
Artikkel 4 sätestab, et: „Lepinguosalised
konsulteerivad omavahel alati, kui neist
kellegi arvates on ohustatud mis tahes
lepinguosalise territoriaalne terviklikkus,
poliitiline sõltumatus või julgeolek.” See
on eeldus kollektiivkaitse rakendamisele,
aga ka preventiivsete meetmete kasutamisele, kasutamaks poliitilisi ja diplomaatilisi kanaleid relvastatud konflikti
ärahoidmiseks.
Artikkel 5 annab seevastu konkreetse tegevusjuhendi olukorraks, kui ühte
NATO liikmesriiki sõjaliselt rünnatakse:
„Lepinguosalised lepivad kokku, et relvastatud rünnakut neist ühe või mitme
osalisriigi vastu Euroopas või Põhja-Ameerikas käsitletakse rünnakuna nende
kõigi vastu ning sellest tulenevalt lepivad
kokku, et niisuguse relvastatud rünnaku
korral asub igaüks neist, rakendades Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni harta
artiklis 51 sätestatud õigust individuaalsele või kollektiivsele enesekaitsele, sel
viisil rünnatud lepinguosalist või lepinguosalisi abistama, rakendades üksi ja
koos teiste lepinguosalistega abinõusid,
mida ta peab vajalikuks, sealhulgas relvajõudude kasutamist, eesmärgiga taastada ja säilitada Põhja-Atlandi piirkonna
julgeolek. Igast niisugusest relvastatud
rünnakust ning selle tõrjumiseks rakendatud abinõust teavitatakse viivitamatult
julgeolekunõukogu. Nimetatud abinõude
kasutamine lõpetatakse, kui julgeolekunõukogu on rakendanud rahvusvahelise
rahu ja julgeoleku taastamiseks ja säilitamiseks vajalikke abinõusid.” Seega
on artikli 5 sisu ühemõtteline. NATO
liikmesriikidel ei ole lepingust tulenevalt
õigust keelduda rünnaku alla sattunud
riigi abistamisest, kuna lepingu järgi on
selline rünnak samaväärne rünnakuga
temale enesele. Kui näiteks Lätit rünnatakse, siis rünnatakse samavõrd Saksamaad, Prantsusmaad, Portugali või
Ameerika Ühendriike.
28.03.2014. NATO uueks peasekretäriks valiti Jens Stoltenberg, endine Norra peaminister, kelle ametiaeg algab 1. oktoobril 2014. Foto: Scanpix
Ent artikkel 5 jätab tõlgendamisruumi
küsimuses, mis on rünnak ja relvastatud
kallaletung! Selle kohta leiame selgituse
artiklist 6: „Artikli 5 järgi mõistetakse
relvastatud kallaletungina ühele või mitmele lepinguosalisele:
• relvastatud kallaletungi lepinguosalise territooriumile Euroopas või Põhja-Ameerikas, Prantsuse Alžeeria departemangule, Türgi territooriumile või
saartele, mis on lepinguosalise jurisdiktsiooni all ning paiknevad Põhja-Atlandi
piirkonnas Vähi pöörijoonest põhja pool;
• relvastatud kallaletungi lepinguosalise relvajõududele, laevadele või
lennuväljadele, mis paiknevad nende
territooriumidel või Euroopa mis tahes
piirkonnas, kus käesoleva lepingu jõustumise ajal viibisid lepinguosaliste riikide okupatsiooniväed, või mis paiknevad
Vahemeres või Põhja-Atlandi piirkonnas
Vähi pöörijoonest põhja pool või loetletud piirkondade kohal.“
Ei maksa tähelepanu pöörata mõnele
detailile, mis aja jooksul on muutunud.
Näiteks Alžeeriast on juba 1962. aastal saanud iseseisev riik, kes ei kuulu
NATOsse, mistõttu ei saa artikkel 5 sellele riigile ka kuidagi laieneda. Küll aga on
toimunud maailmas muudatusi nii sõjapidamises, relvastuses kui ka tsiviiltehnoloogias, mille valgusel on asjakohane
küsimus, kas artikkel 5 antud sõnastuses
ikka on piisav, et relvastatud kallaletungi
puhul anda agressorile ühine vastulöök?
2008. aasta Vene–Gruusia sõjas ei soovinud mitmed riigid nimetada Venemaa
sissetungi agressiooniks. Gruusia pole
NATO liikmesriik ja NATO-l ei olegi Washingtoni lepingu järgi alust teda
kaitsta, kuid kui eitatakse agressiooni ja
leitakse, et ohver pole ohver, vaid sõja
alustaja või vähemasti kaassüüdlane,
siis mõne NATO liikmesriigi sattumisel
rünnaku alla võib mõni teine riik püüda
lepinguliste kohustuste täitmisest kõrvale
hoida.
Veelgi komplitseeritum on olukord, mis
kujunes Krimmis. Agressioon viidi läbi
ja okupatsioonirežiim kehtestati eikellegimaa mundrimeeste poolt. Venemaa
väitel ei ole ta Ukrainat rünnanud, vaid
võimu on võtnud üle kohalikud inimesed, kes ostsid varustuse ja relvad poest.
Sellise tõlgendusega nõustudes pole
NATO-l alust artiklit 5 rakendada, sest
siseriikliku konflikti lahendamine ei kuulu NATO pädevusse. Kui mõnes NATO
liikmesriigis tekib olukord, kus „kohalikud rahulolematud” kukutavad kes teab
kust saadud relvadega valitsuse, siis pole
NATO-l alust sekkuda, kuigi kõigile võib olla ilmne, et sellise olukorra on tekitanud mõni kolmas riik.
Ukraina puhul tuleb siiski täheldada,
et kaks NATO liikmesriiki – Ameerika
Ühendriigid ja Ühendkuningriik – on
koos Venemaaga taganud 1994. aasta Budapesti memorandumiga Ukraina
territoriaalse terviklikkuse. Kui nüüd
Venemaa seda kokkulepet murrab ja
annekteerib Krimmi, on kahel teisel
lepinguosalisel kohustus Ukraina terviklikkust kaitsta. Kuidas seda teha ja mis
vahenditega, memorandumist ei selgu,
aga tegevusetus ja suutmatus Ukrainat
kaitsta hävitab nende riikide kui lepingute austaja usaldusväärsuse.
Tulles tagasi Washingtoni lepingu juurde,
siis artikkel 5 piirdub ainult relvastatud
rünnakuga. Tänapäeva maailmas võivad
küberrünnakud olla samasugune agressiooni vorm, nagu aastakümnete eest oli
selleks sõjaline sissetung. Selles osas on
Washingtoni leping jäänud ajale jalgu ja
vajaks kiiret ajakohastamist, et tagada
NATO liikmesriikidele tõhusat kaitset
muutunud maailmas ja asümmeetriliste
julgeolekuohtude keskkonnas.
See ei tähenda, et NATO tähtsus julgeolekukeskkonna tagamisel on muutunud
vähemoluliseks. NATO on jätkuvalt kõige võimekam julgeolekut tootev ja sõjaline organisatsioon maailmas. NATO on
ka ainus jõud, mis suudab kaitsta Balti
riike, sh Eestit välismaise agressiooni
eest. Seega on Eesti ühinemine NATOga
lisanud Eesti julgeolekule tohutu panuse,
mida näeme võrdluses näiteks Gruusia ja
Ukrainaga, kellel sellised julgeolekutagatised puuduvad. Katse Eestit allutada
on Venemaale kordades komplitseeritum kui Gruusia, Moldova või Ukraina
põlvilisurumine, kuigi näiteks Ukraina on Eestist sõjaliselt kümneid kordi
võimsam. Võime ainult küsida, kuidas
oleks Venemaa toiminud pronksiöö ajal,
kui Eesti ei oleks kuulunud NATOsse?
Küberrünnakutega Eestit rünnati, kuid
„kaasmaalastele” relvajõududega appi
ei tuldud. Siiski ei tohi siin loorberitele
puhkama jääda ja loota, et küllap kaitseb
NATO meid igasuguste ebameeldivuste
vastu. Venemaa testib NATO valmisolekut oma liikmeid kaitsta pidevalt. Kui
ta tõlgendab mõnda signaali nii, nagu
ei osutaks NATO reaalset abi, siis võib
see tuua kaasa katastroofilised tagajärjed.
Väidetavalt ründas ka Hitler 1. septembril 1939 Poolat, kuna oli veendunud, et Suurbritannia ja Prantsusmaa ei täida
oma lepingulisi kohustusi Poola suhtes
ja ei sega end sõtta. Kuid Hitler eksis.
Aga ajalugu on näidanud ka, et kui NSV
Liit ründas Poolat 17 päeva hiljem, siis
Suurbritannia ja Prantsusmaa NSV Liidule sõda ei kuulutanud.
Rumeenia eriväelane laskub 19. märtsil 2014 Mustal merel toimunud ühisõppuste ajal helikopterilt USA sõjalaevale U.S.S. Truxtun. Juhitavate rakettide hävituslaev osales ka teisel õppusel paarisaja kilomeetri kaugusel Venemaa poolt annekteeritud Krimmi poolsaarest. U.S.S. Truxtun, mis on võimeline kandma 96 raketti ja torpeedot ning on varustatud spetsiaalse radarisüsteemiga, osales ühisõppustel NATO liikmesriikide Rumeenia ja Bulgaariaga. Foto: Scanpix
Siiski on murettekitav enamiku NATO
liikmesriikide ükskõiksus oma julgeoleku pärast. Selgelt kajastub see panuses
NATO eelarvesse. Ainult neli liikmesriiki panustavad kokkulepitud 2% sisemajanduse koguproduktist (Ameerika
Ühendriigid, Ühendkuningriik, Kreeka
ja Eesti) ning kolm on sellele lähedal
(Poola, Prantsusmaa, Türgi). Samal ajal
on Venemaa kasvatanud oma sõjalisi
kulutusi viimase 15 aasta jooksul kolm
korda. NATO ressurss põhineb valdavalt
ameeriklaste panusel, kes katavad sellest
75%. Mõistetavalt ei ole ameeriklased
sellise olukorraga rahul, aga kui Euroopa
riigid ei ole valmis oma panust tõstma ja
vajadus ei ole enam tegelikult 2%, vaid
rohkem, siis tekib olukord, kus NATO ei
ole võimeline oma liikmesriikide julgeolekut tagama.
See, et Eesti NATO kokkuleppeid täidab,
on moraalselt erakordselt oluline. Keegi ei ootagi, et väike Eesti suudaks oma
jõududega NATO võimekust kvalitatiivselt tõsta, kuid solidaarsus on eeskujuks
ja see annab Eestile tunduvalt suurema
mõjujõu ja kaasarääkimisvõimalused,
kui Eesti-suurusel riigil see tavaliselt on.
Tähtis on ka Eesti panustamine NATO
rahvusvahelistesse operatsioonidesse ja
liitlassuhete täitmine teiste NATO liitlastega. Välismissioone ei saa vaadelda ainult kui relvastatud jõudu, vaid ka
poliitilist mõjutegurit ja autoriteeti maailmas kaasa rääkida.
Eesti on teinud NATO liikmesriigina
kõik endast oleneva, et seda organisatsiooni edendada. Ja on teinud õigesti,
kuna Eestil ei ole paremat valikut oma
julgeoleku tagamisel. Eesti peab seisma
selle eest, et Washingtoni leping võimalikult kiiresti ajakohastataks ja NATO
tugevus kasvaks.
TAUSTAKSEesti NATOga liitumise kronoloogia1991 – NATO Rooma tippkohtumisel loodi Põhja-Atlandi Koostöönõukogu (North Atlantic Cooperation Council, NACC). NACCist sai struktuur, mille kaudu alustati koostööd Kesk- ja Ida-Euroopa riikidega uuenenud poliitilises situatsioonis. Eesti oli NACCi asutajaliikmete hulgas.1994 – Brüsseli tippkohtumisel käivitati NATO programm „Partnerlus rahu nimel” (Partnership for Peace, PfP). Eestile esitati kutse programmiga liitumiseks ning 3. veebruaril 1994 ühines Eesti rahupartnerlusprogrammiga.1995 – NATO käivitas PfP egiidi all planeerimis- ja ülevaatusprotsessi (Planning and Review Process, PARP), millega liitus ka Eesti.1996 – Eesti alustas NATOga läbirääkimisi liitumise ettevalmistamiseks. Tegevuskava nimeks sai intensiivne dialoog liitumisküsimustes (Intensified Dialogue on the Questions of Membership).1997 – Portugalis NATO ja partnerite välisministrite kohtumisel pandi alus Euro-Atlandi Partnerlusnõukogule (Euro-Atlantic Partnership Counsil, EAPC), mis asendas NACCi.1999 – Washingtoni tippkohtumisel tunnustas NATO Eestit kui võimalikku liikmekandidaati.2002 november – Praha tippkohtumisel esitati Eestile, Bulgaariale, Leedule, Lätile, Rumeeniale, Slovakkiale ja Sloveeniale kutse liitumisläbirääkimistele NATOga ühinemiseks.2003 jaanuar – märts toimuvad Eesti liitumisläbirääkimised NATOga.2003 märts – NATO liikmesriigid allkirjastasid 26. märtsil Brüsselis Bulgaaria, Eesti, Leedu, Läti, Rumeenia, Slovakkia ja Sloveenia Põhja-Atlandi lepinguga liitumise protokollid.2004 märts – 10. märtsil 2004 ratifitseeris Riigikogu NATO Põhja-Atlandi lepingu (Washingtoni lepingu) koos kõigi lisadega.2004 aprill – 2. aprillil 2004 toimus Brüsselis seitsme uue liikmesriigi NATOga liitumise pidulik tseremoonia.2004 juuni – Eesti osales esmakordselt Istanbulis NATO tippkohtumisel alliansi täieõigusliku liikmena ühes kõigi kohustuste, õiguste ja võimalustega.2008 mai – Tallinnas avatakse NATO küberkaitse kompetentsikeskus, äärmiselt oluline Eesti-poolne rahvusvahelise julgeolekupoliitika algatus. Keskuse eesmärk on kujuneda NATO ja liikmesriikide jaoks peamiseks küberjulgeolekualaste konsultatsioonide, uurimistöö ja arendustegevusega institutsiooniks.2010 aprill – mitteametlik NATO välisministrite kohtumine Tallinnas. Tegu oli suurima Eestis seni korraldatud kõrgetasemelise välispoliitilise sündmusega. Osalejate hulgas olid USA riigisekretär Hillary Clinton, pea kõigi NATO liikmesriikide välisministrid ning rahvusvaheliste organisatsioonide kõrgetasemelised esindajad.
AUTORISTMart Nutt on filosoofiadoktor rahvusvahelistes suhetes