Lennart Meri meelest seisnes Eesti uus
võimalus võimalikult kiires integreerumises Euroopaga, enne kui vene karu
ukse kinni jõuab lüüa. Eesti probleem
taasiseseisvumise esimestel aastatel
oli aga selles, et esiteks polnud seda
vana Euroopat enam olemas ja teiseks
ei oodanud meid seal eriti mitte keegi.
Euroopa jaoks olime endised Nõukogude
Liidu vabariigid, keda Venemaa tavatses
pidada oma lähisvälismaaks ning kus tal
pidid olema mingid eriõigused. Meie
reaalne sõltuvus Venemaast energia ja
kaubavahetuse vallas oli tohutu, ulatudes
viimase puhul 1992. aasta alguses 92%-ni. Sellest mainest ja sõltuvusest pidime
kõigepealt välja murdma ja näitama, et
me oleme midagi rohkemat kui endine
Nõukogude Liidu vabariik.
Mart Laar raamatuesitlusel Tartu Ülikooli raamatupoes. Kevad 2014. Foto: Mari Luup
Otsustavate reformidega sai Eesti hakkama. Milline tähendus Eesti reformidel
oli, näitavad selgelt tänased sündmused
Ukrainas, kus samasugused reformid jäid
läbi viimata. Selle tulemusel ei tea nad
nüüd isegi, kuhu kuuluvad: kas Euroopasse või Venemaa koosseisu. Isegi
siis, kui poliitiline suund ühele või teisele poole kaldub. Ukraina seisab ikka
U-krai-na*. Ainuüksi vabanemine Venemaa energiasõltuvusest oli meile omal
ajal väga raske ja valuline, kuid me tegime selle ära.
See kõik ei viinud meid siiski veel
Euroopale lähemale. Euroopa oli meie
jaoks nagu mäetipp, mille vallutamiseks
tuli esiteks läbida mitu baaslaagrit, seal
vajaduse korral puhata, ja siis jälle edasi
ronida. Seejuures olid teised meist varem
alustanud ja meist üsna pikalt ees.
Esimene suurem baaslaager oli pääs
Euroopa Nõukogusse. Et see kiiremini
läheks, haakisime end koos Leeduga lahti kolmandast ronijast ehk Lätist, kellel
võimalused Euroopa Nõukogusse saada
1993. aastal praktiliselt puudusid. Teadsime, et kui üks meist saab jala mingi
organisatsiooni ukse vahele, siis jääb see
lahti seni, kuni viimane Balti riik on sisse
jõudnud. Nii see ka läks. Ega meie pääski
Euroopa Nõukogusse kindel polnud, sest
esilalgu oodati vaid Leedut. Venemaa
esitas Eesti liikmekssaamise vastu proteste, väites, et Eesti rikub räigelt inimõigusi ning rõhub muukeelset elanikkonda.
Siiski pingutasime kõvasti, et täisliikme
staatus saavutada. Tänu suurele tööle,
mille tegid ära Tunne Kelam Euroopa
Rahvaparteis ning Marju Lauristin sotsiaaldemokraatide hulgas, tagas Eesti
endale Euroopa Nõukogu Parlamentaarse Assamblee kahe suurema saadikurühma toetuse. Eesti saamine Euroopa Nõukokku polnud aga ikka veel kindel. Enne
otsustavat hääletust helistasid peaministri büroosse meie tuttavad Euroopa Nõukogu sekretariaadist ja ütlesid, et neile
oli tulnud mingi Venemaa poolt algatatud
rahvusvahelise uurimisgrupi raport, kus
kirjeldatakse Eestis valitsevaid fašistlikke meeleolusid. Soliidsetel Euroopa
vanahärradel võis see pea segamini ajada. Ütlesin, et helistaja on ju ise Eestis
käinud, kas ta on siin haakristilippe või
tänavail tapetavaid venekeelseid inimesi
näinud. Loomulikult ta ei olnud ja arvasin, et siis pole mõtet segadust tekitada
ja selle raporti võiks kuni Eesti vastuvõtmiseni kalevi alla pista. Nii tehtigi.
Venemaa oli tulivihane ja teatas, et ta ei
taha niisugusesse organisatsiooni astuda,
kuhu fašistlikke riike vastu võetakse. See
seisukohavõtt läks Venemaale üsna kalliks maksma, kui ta hiljem Euroopa Nõukogusse vastuvõtmist taotles.
1993. aasta kevadel sai Eesti igal juhul
Euroopa Nõukogu täisliikmeks ja võisime suuna võtta järgmisele baaslaagrile.
Selleks oli Euroopaga vabakaubandusleppe sõlmimine ning sellest pisut kõrgemal Euroopa Liiduga assotsiatsioonileppe allkirjastamine. Seejuures tuli aga ka
kaugemat tulevikku silmas pidada. Kuna
tahtsime kiiremini veel kõrgemale ronida
ehk jõuda liitumisläbirääkimiste alustamiseni, tuli vabakaubanduslepe sõlmida
ilma üleminekuperioodita. Oli teada,
et üleminekuperioodid võtavad aastaid
aega ja võivad sundida teisi järele ootama. Seepärast esitasimegi auahne ettepaneku sõlmida vabakaubandusleping ilma
ühegi üleminekusätteta. Brüsselis vajusid esialgu suud lahti. Siis saadeti Eestisse komisjonid, mis tegid selgeks, et siin
tõesti mingeid tollipiiranguid ei eksisteeri ning järelikult pole ka üleminekuperioode otseselt vaja. Nii saime oma
tahtmise ning kirjutasime kõigepealt alla
vabakaubanduslepingu ning 1995. aastal
assotsiatsioonilepingu.
16. aprill 2003. Pilt Tammsaare pargis Euroopa Liiduga liitumislepingu allakirjutamise toetuseks toimunud kampaaniapäevalt. Foto: Scanpix
1997. aastaks olime eelmistele ronijatele igal juhul järele jõudnud ning suurte
ponnistuste tulemusel esitati Eestile
kui esimesele endise Nõukogude Liidu
territooriumilt vabanenud riigile kutse
Euroopa Liidu laienemisläbirääkimistele. Läbirääkimisi peeti kokku seitse aastat ja need lõpetati hilisemate ühinejatega
suures grupis nii, et 2004. aastal sai Eesti
koos teiste uute liikmesriikidega Euroopa Liidu täisliikmeks.
Liitumine Euroopaga on Eestile olnud
tähtis nii eesmärgi kui ka protsessina.
Selle vältel saime Euroopalt esiteks põhjaliku tööplaani, mis on Eesti uuendamisele ja moderniseerumisele oluliselt
kaasa aidanud. Teiseks oleme Euroopast
saanud otsest materiaalset tuge selle
tööplaani elluviimiseks ning kolmandaks
on Eestil olnud olemas selge eesmärk,
mille pärast pingutada ja ohvreid tuua.
On raske öelda, kas selleta oleks õnnestunud rahvast organiseerida ja innustada
kõiki teel ette tulevaid raskusi kannatama. Igatahes on Euroopa-integratsioon
olnud Eestile õige mitmel viisil kasulik.
Nüüd on meie ülesanne valmistada Eestit
ette järgmiste mäetippude vallutamiseks
ning Euroopat ennast koos tugevamaks
ja osavamaks muuta. Ühendatud meeskonnaga on uute tippude vallutamine
võimalik.
VIITED*Venekeelne sõnamäng, eesti k “äärel”. Toim.
AUTORISTMart Laar on ajaloolane, Eesti Vabariigi peaminister aastatel 1992-1994 ja 1999-2002