Praegu, 2014. aasta aprillis, käib endiselt
aktiivne diplomaatiline asjatamine, et
pingelist olukorda Ukraina ümber maandada, ning loodetavasti see ka õnnestub.
Ometi on selge, et isegi konflikti enama
eskaleerumiseta on olukord Euroopas
muutunud ning põhjalikumaid järeldusi
nende muutuste sügavusest saab anda
alles tulevik.
Nagu viimased kuud ja nädalad on näidanud, muutub olukord Ukrainas kiiresti. Nii on ka praegu täiesti ennustamatu
asjade kulg Ukraina puhul. Endiselt ei
saa välistada võimalust, et pärast kiiret
ja ülbet Krimmi annekteerimist võtab
Venemaa ette ka Ukraina ida- ja lõunaosa. Igal juhul üritab Venemaa kindlasti
teha kõik, et hoida ka otseselt vägesid
sisse viimata seal pingeid ülal. Selle elavaks kinnituseks on Venemaa poolt piirkonda saadetud tüliõhutajad.
Paradoksaalsel kombel võib tegelikult
eeldada, et üks suur eesmärk, mille nimel
Putini Venemaa kogu selle, juba kuid
kestnud pahanduse kokku on keeranud
– Euraasia liit – on saanud väga tugeva
hoobi. Ukraina, mis pidanuks olema selle ühenduse kroonijuveel, on igal juhul
läinud. Vaimustunud hüüdeid Venemaa-poolsele Ukraina okupeerimisele pole
kostnud ka Kasahstani poolt. Hiljutisel
ÜRO Peaassamblee Ukraina resolutsioonihääletusel olid nii Armeenia kui ka
Valgevene nende kümmekonna riigi hulgas, kes Venemaa seljataga seisid. Samas
on Valgevene oma Ukraina-suunalistes
avalduses olnud pigem tasakaalukas.
Sõpru ei ole Venemaa endale igal juhul
juurde saanud.
Ukraina piirivalvurid Transnistria piiripunktis Odessa lähedal 13. märtsil 2014. Dnestriäärne Moldaavia Vabariik kuulutas end Moldovast sõltumatuks 1990. aastal, kuid rahvusvaheliselt ei ole keegi tema iseseisvust tunnustanud. See poole miljoni elanikuga (peamiselt venelased, moldovlased ja ukrainlased) kitsas maariba on viimastel nädalatel tõusnud poliitilise tähelepanu keskpunkti. Foto Scanpix
Venemaa võimuladviku käitumise kõrval on üks huvitav aspekt kahtlemata
see, mida arvab Vene kodanikkond, Vene
õhuke kodanikuühiskond agressioonist,
aga ka Ukraina valikuvabadusest tervikuna. Krimmi sündmuste eskaleerudes
võis esialgu püstitada küsimuse, kas
Venemaa jõhker käitumine võiks mõjuda
katalüsaatorina ühiskonna demokratiseerumisel. See on asi, mida Putin ilmselt
kõige rohkem kardab. Või kujuneb tendents hoopis vastupidiseks ja tuult saab
tiibadesse suurrahvuslus? Oleme küllap
ka oma ajaloolise kogemuse ja viimastel
kümnenditel toimunud arengute kiuste
ikka lootnud, et Venemaa siiski muutuks,
muu hulgas tema imperiaalne eneseteadvus. Nagu näeme viimase aja arengutest,
on Kreml olnud väga jõuline ühiskonnas
ühe ja ainsa arvamuse juurutamiseks ning
igasugu protestivaimsuse allasurumiseks. Vähestki sõltumatut ajakirjandust
püütakse lämmatada, kõige markantsemad näited on lenta.ru peatoimetaja
väljavahetamine ning telekanal Dožd
majandusraskused. Selget keelt räägib ka
hiljuti Duumasse viidud seaduseelnõu,
mille kohaselt võiks sanktsioneerimata
miitingul poole aasta jooksul kolmandat
korda kinnipeetu viieks aastaks vangi
mõista. Eriti kurioosne on aga Putini 18.
märtsi kõnest ajendatud nn rahvusreeturite vastane kampaania. See massiivne
surve, oskuslikult läbiviidud propaganda
on ka oma mõju avaldanud – Venemaa
tegevust Ukraina/Krimmi suunal on toetanud järjest suurem osa elanikkonnast.
Ometi on Vene agressiooni vastu Venemaal ka üksjagu protestihääli. Krimmis
toimuva vastu on välja astunud mitmeid kultuuritegelasi, 15. märtsil toimus Moskvas ka ligi 50 000 osalisega
meeleavaldus Kremli poliitika vastu. Ka
võib arvata, et ajupesus kasvanud toetus
Kremli liinile ei pruugi sanktsioonide,
aga ka lihtsalt Venemaa edasise isoleerimise ja sellest tulenevate majanduslike
arengute mõjul kuigi kaua kesta.
Millised järeldused peaks viimase poole aasta jooksul, aga eriti viimasel kuul
lahtirullunud olukorrast tegema Euroopa
Liit?
Euroopa Liit on saanud viimaste kuude jooksul Ukraina ümber toimuva eest
kõvasti materdada. Ennekõike on kriitikatule all olnud Euroopa Liidu suutmatus
viia ellu jõuliselt ühist välis- ja julgeolekupoliitikat. Venemaa viimased sammud
on selle taas proovile pannud. Samas
tuleb möönda, et Euroopa Liit on oma
sammudes viimastel nädalatel näidanud
rohkem hambaid, kui veel mõni kuu
tagasi üldse keegi uskunud oleks. Aga ei
ole ka vaja luua illusioone – status quo
säilimisel Ukraina suunal on raske oodata mingeid edasisi sanktsioone. Tahaks
küll väga loota, et ka sel puhul ei unustata Venemaa käitumist ning ei jõuta tagasi
jälle business as usual juurde. Oluline on
siin ka koordineeritud tegevus USAga.
Kõvasti kritiseerida on saanud ka Euroopa Liidu idapartnerluspoliitika ise,
ennekõike ebaproportsionaalse piitsa ja
prääniku vahekorra tõttu. Ehk teisisõnu,
samal ajal kui nõudmised ja väljakutsed
idapartnerlusriikidele on väga suured, ei
ole Euroopa Liidu poolt pakutav tegelikult piisavalt ambitsioonikas ega atraktiivne. Saab ainult nõustuda sellega, et
poliitikal on puudu ambitsioonikusest
ja motivatsioonist sihtriikidele, kuivõrd
idapartnerlus ei paku liitumisperspektiivi. Kogu poliitika on olnud rajatud europotsentristlikule eeldusele, justkui oleks
EL juba iseenesest sedavõrd atraktiivne, et idapartnerluse riigid tahavad tulla
lähemale iga hinna eest.
Mis edasi? Laiemas plaanis on tulevikuks kindlasti väga oluline see, et Euroopa Liit suudaks sellest kriisist tõesti
õiged järeldused teha ja õppida, ning et
Euroopa Liidu naabruspoliitika sellest
tugevamana välja tuleks. Kuidas seda
kõige paremini teha, selles osas seisab
ilmselt põhjalikum sisekaemus alles
ees. Vajaduse muutuda sedastab ka 27.
märtsil avalikustatud Euroopa naabruspoliitika eduaruanne. Selles valguses on
ülioluline, et uus, 2014. aastal valitav
Euroopa Parlament ning samuti sel aastal ametisse astuv uus Euroopa Komisjon
naabruspoliitikat ambitsioonikalt ellu
viiks ja vastavalt muutunud olukorrale ka
kohandaks. Karta küll on, et selle kõige
suurema sammu tegemine – liitumisperspektiivi andmine – sumbub, nagu senigi,
liikmesriikide omavahelisse komakemplusse.
Parim viis selle suure sammu astumisele hoolimata kõigest lähemale jõuda, on
teha korralikult ära need tuhanded teised
väiksemad sammud, mis seisavad partnerriikide ees nende eurointegratsiooni
rajal. Kindlasti ei tohi alahinnata ja kõrvale heita seda tööd, mis on juba käivitunud või saavutatud. Idapartnerlus kogu
oma mitmekesisuses on märksa sitkem
ja elujõulisem, kui esmapilgul paistab.
Peamised tugisambad kogu protsessis
on endiselt assotsiatsioonilepingud (sh
sügav ja laiaulatuslik vabakaubandusleping DCFTA) ning viisadialoog. Sealjuures on selge, et kogu idapartnerluspoliitika on üles ehitatud eeldusele, et areng
on pikaajaline, millest tulenevalt peab
see olema rahulik. Meil ei ole võimalik
rääkida praegu ühegi assotsiatsioonilepingu tegelikust positiivsest mõjust nendele ühiskondadele, sest ükski leping ei
ole veel jõustunud. Selleks peavad olema
teatud eeldused – ennekõike partnerriikide endi poliitiline tahe, aga samuti
Euroopa Liidu poliitiline ja finantstoetus ning muidugi stabiilsus neis riikides
endis.
Suurendada oleks vaja ka liikmesriikide koordineeritud panust. Selleks peaks
aga kogu idapartnerluse meetmete valik
muutuma paindlikumaks. Olgu näiteks
toodud kahepoolset suhtlust toetav ja
regionaalset koostööd edendav idapartnerluse mitmepoolne mõõde. Siiani ei
ole selle teemaplatvormid (demokraatia
ja hea valitsemistava, majandusintegratsioon, energeetikajulgeolek ning inimestevahelised kontaktid) ning mitmepoolne
koostöö päriselt täitnud algselt püstitatud
ootusi. Ometi oleks just see üks võimalus, mille kaudu saaks senisest rohkem
kaasata liikmesriike ja kanaliseerida
nende tegevusi ELi eesmärkidesse. Mitmepoolne lähenemine peab olema sidustatud kahepoolse mõõtmega juba kas või
rahastamist silmas pidades. See annaks
ka võimaluse tuua liikmesriike nende
tegevustes senisest enam Euroopa Liidu
tervikpoliitika juurde.
Politseinikud lahutavad venemeelseid ja venevastaseid, et hoida ära omavahelisi kokkupõrkeid Thbilisis 27. märtsil 2014. Venemaa Ukraina-poliitikat ja USA Venemaa-vastaseid sanktsioone kritiseerivate aktivistide vahel toimunud rüseluse käigus peeti Gruusia pealinnas kinni kaks inimest. Foto: Scanpix
Võimalikele kontseptuaalsetele muutustele lisaks tuleb esile tõsta ka väga
akuutsete päevapoliitiliste eesmärkide
saavutamist. 21. märtsil kirjutati alla
Euroopa Liidu ja Ukraina assotsiatsioonileppe poliitilisele osale, suuremahulise
majandusosa allkirjastamine järgneb loodetavasti õige pea pärast Ukraina valimisi. Isegi kui Venemaa ei liigu enam
edasi Ukraina territooriumil, on selge, et
Ukrainal seisab ees üliraske, ülikulukas
ja väga pikaajaline ülesehitusprotsess,
milleks on tarvis ühtset Ukrainat. Ja väga
suurt toetust ja ka kannatlikkust Euroopa
Liidu poolt.
Kindlasti on ülioluline, et praeguste
Ukraina arengute valguses ei unustataks
ära teisi idapartnerlusriike. Ennekõike
käib jutt Gruusiast ja Moldovast. Hiljutine Euroopa Ülemkogu otsus kahe
viimasega assotsiatsioonilepingud juba
juunis allkirjastada on väga kiiduväärt.
Keskseid teemasid sel aastal mõlema riigi jaoks on kindlasti lepingutega seonduv
kommunikatsioon. Eriti haavatav paistab
olevat Moldova, kus sügiseste valimiste
tulemus ei pruugi just tõsta riigi eurointegratsiooni tempot. Lihtsam tundub asi
olevat Gruusias, kus eriti pärast 2008.
aasta sõda ei ole riigi strateegilises valikus justkui küsimust. Ometi pole pilt
sugugi nii must-valge. Ka Gruusias valitseb kogu eurointegratsiooni osas mitmeid väärarusaamu. Selle kõige juures
peab arvestama ka erakordselt efektiivset
ja küünilist Venemaa-poolset propagandapealetungi, mis oskab suurepäraselt
instrumentaliseerida ühiskonnas valitsevaid väärarusaami, olgu näiteks toodud
kas või seksuaalsete vähemuste teema.
Oleme ka oma kontaktides idapartnerluseriikidega täheldanud Venemaa propaganda väga suurt mõju.
Iseküsimus on suhete saatus eurointegratsiooni rajalt kaugenenud Armeenia,
väheambitsioonika Aserbaidžaani ja
muidugi Valgevenega. Küsimuse võti
asub paljuski ka Ukraina edasises saatuses ning Gruusia ja Moldova käekäigus.
Kas idapartnerlusriikidel on lootust?
Lõpuks on nad ju varsti pea 25 aastat
virelenud ning loodetud demokraatlikku ning majanduslikku õitsengut ei ole
saabunud. Vastus on siiski vaid üks – on
küll. Parim, mis idapartnerlusriikidega
saaks juhtuda, on see, kui vähemalt üks
neist suudaks tõesti edukas olla. Idapartnerluspoliitikas selleks seatud mehhanismid annavad igati korraliku teekaardi.
Kuid Euroopa Liit peab tingimusliku
poliitilise ambitsioonikuse ja finantstoetuse kaudu näitama, et tal on tõesti tõsi
taga. Edu saavutamiseks peab olema ka
hästi palju aega ja kannatlikkust, mitte
midagi ei juhtu üleöö. Ja ennekõike peab
selleks olema võimalik rahulik areng.
AUTORIST
Marge Mardisalu-Kahar on
Eesti Idapartnerluse Keskuse juhataja